جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

ويژگي انواع مواد پلاستيكي

۲۴ بازديد

سوالي در ابتدا بايد مطرح شود اين است كه شما در طول روز با انواع مواد پلاستيكي سروكار داريم آيا تا به حال به اين فكر كرده‌‌ايد كه سرنوشت اين مواد پلاستيكي به كجا قرار است ختم شود و تا چه اندازه مي‌تواند بر روي زندگي بشريت تاثير داشته باشد؟ موارد مصرف پلاستيك در زندگي بسيار زياد است. امروزه بسياري از كمپين‌هاي حمايت از محيط زيست به راه افتاده است اما تعدادشان هنوز هم آنقدر نيست كه بتواند حجم عظيمي از پلاستيك‌‌ها را به درستي وارد زندگي ما كند. ما به هيچ عنوان نمي‌توانيم بگوييم كه مواد پلاستيك نبايد در زندگي ما مصرف شود اما بايد اين مسئله را بدانيد كه شما با دانستن چگونگي استفاده درست از مواد پلاستيك مي‌‌‌توانيد آن را به طور دائم در زندگي خود استفاده كنيد.
شما با مواد بازيافتي را به چه چيزهايي ختم مي‌‌‌كنيد؟
بيشتر افراد تنها بازي‌هاي پلاستيكي را مورد استفاده براي بازيافت مي‌‌‌داند، اما واقعيت اين است كه تمامي آگهي‌هاي تبليغاتي و حتي ظروف بسته بندي غذايي هزاران موارد ديگر در جريان زندگي ما و تشكل از مواد پلاستيك بوده‌اند پلاستيك امروزه نقش بسيار مهمي را در صنايع و مصارف شخصي بازي مي‌‌‌كند. بازيافت پلاستيك در سلامت جامعه و كمتر شدن هرچه بيشتر آلاينده‌هاي محيط زيست به شدت تاثير گذار است. كيفيت گرانول در مواد بازيافتي اهميت زيادي دارد.

 

براي مطالعه بيشتر از ويژگي هاي پلاستيك اينجا كليك كنيد

آشنايي با مواد پلاستيكي

رمزگذاري مواد پلاستيك

اگر بخواهيم از ابتدا براي شما بگوييم بايد به سال ۱۹۸۸ برگرديم در اين سال انجمن صنايع پلاستيك با نام اختصاري SPI يك سيستم طبقه بندي را براي مواد پلاستيك به وجود آوردند و آن هم با هدف كمك كردن به مصرف كنندگان و همچنين بازيافت كردن پلاستيك.
اين مسئله باعث شد تا با وسيله آن بتوانند با توجه به ساختار شيميايي هر دسته استفاده درست و مفيدي در ارتباط با مواد پلاستيك داشته باشد در واقع اين مسئله باعث مي‌شود تا بازيافت و دفن كردن انواع مختلف آن بهتر عمل كند. در واقع مي‌‌‌بايست مصرف كنندگان و همچنين بازيافت كنندگان مواد پلاستيك اين كدها را مشاهده و بشناسند و طبق دستورالعمل‌هاي آن رفتار كنند.

كد شماره يك PETE

پلاستيك داراي كد اس پي آي با شماره ۱ از مواد پلي اتيلن ترفتالات ساخته شده است اين مواد پلاستيك نام‌هاي ديگري همچون PETE و PET دارد ظروفي كه از اين نوع پلاستيك ساخته شده باشد گاه بر بو و مزه غذا و يا هر خوراكي كه در داخل آنها قرار بگيرد به دليل ساختار شيميايي كه در آن‌‌ها رها مي‌‌‌شود تاثير مي‌‌‌گذارد و به همين دليل هم معمولا اين نوع مواد پلاستيكي به راحتي بازيافت مي‌‌‌شود در واقع مواد پلاستيكي PET براي انواع مصارف خانگي و حتي بسته بندي‌هاي غذايي كاربرد دارد بطري‌هاي نوشيدني شيشه‌هاي پزشكي ظروف كرامر با انواع برس و يا حتي شانه مو و همچنين كيسه‌هاي مختلف بسته بندي مواد غذايي و مسائلي مانند طناب و غير از جمله محصولاتي است كه از اين نوع پلاستيك‌‌ها ساخته مي‌‌‌شود.

آشنايي با مواد پلاستيكي

انواع مواد پلاستيكي

انواع مواد پلاستيكي عبارتند از:

  1. پلي اتيلن با چگالي‌هاي بالا يا همانHDPE
  2. پلاستيك ساخته شده با پلي وينيل كلريد يا PVC
  3. مواد پلاستيكي ساخته شده با پلي اتيلن با ضخامت كمتر يا LDPE

در ادامه شما را با انواع مواد پلاستيك و رايج‌ترين آنها و طريقه مصرف‌شان بيشتر آشنا خواهيم كرد.

۱. پلي اتيلن با چگالي‌هاي بالا يا همانHDPE

كد اس پي آي شماره ۲ مربوط به مواد پلاستيكي است كه از پلي اتيلن‌‌ها با چگالي بالا و با اين كد اختصاري ساخته شده است اين مواد پلاستيكي كاملا ايمن هستند و هيچ ماده شيميايي را به مواد غذايي و يا نوشيدني‌هاي شما انتقال نمي‌دهد در واقع هيچ تاثيري در رنگ و بو و مزه آن‌‌ها نمي‌گذارد با اين حال با توجه به خطر آلودگي ناشناخته مواد پلاستيك و ساختار شيميايي، به شدت توصيه مي‌‌‌شود از كزين سروف دوبار استفاده نكنيد حتي اگر آنها به منظور نگهداري نوشيدني و يا مواد غذايي نباشد. محصولات پلي اتيلن با چگالي بالا معمولاً قابل بازيافت هستند. 

آشنايي با مواد پلاستيكي

۲. پلاستيك ساخته شده با پلي وينيل كلريد يا PVC

پلاستيك‌‌ها با برچسب اس پي آي شماره ۳ با پلي وينيل كلريد و يا همان نام اختصاري PVC ساخته مي‌‌‌شود اين نوع از پلاستيك‌‌ها غالباً بازيافت نمي‌شود و اگر آنها در مصارفي استفاده شوند به هيچ عنوان نبايد مواد غذايي داخل آنها ريخته شود چرا كه براي سلامتي به شدت مضر هستند.

از بازيافت اين مواد پلاستيكي براي ساخت كانكس‌‌ها و يا خانه‌هاي سيار كفپوش‌‌ها و بسياري از مواد صنعتي ديگر استفاده مي‌‌‌شود. به طور كلي كمتر از يك درصد از مواد پلاستيكي PVC درسال بازيافت مي‌‌‌شود اين پلاستيك‌‌ها در همه جاي دنيا سمي ناميده مي‌‌‌شود زيرا كه ساختار شيميايي آن‌‌ها داراي سمومي است كه به شدت براي سلامتي انسان و همچنين محيط زيست خطرناك است.

۳. مواد پلاستيكي ساخته شده با پلي اتيلن با ضخامت كمتر يا LDPE

پلاستيك كد اس پي آي با شماره ۴، با پلي اتيلن چگالي ساخته شده است آن هم با نام اختصاري LDPE.

اين نوع پلاستيك‌‌ها اغلب مورد بازيافت قرار نمي‌گيرد به غير از موارد خاصي كه قابل بازيافت هستند در واقع مشخص نيست كه اثرات شيميايي كه از خود در محيط‌‌ها آزاد مي‌‌‌كنند تا چه اندازه است اين مواد پلاستيكي براي بسته بندي‌هاي مواد غذايي بطري‌هاي نوشابه و بسياري از موارد ديگر كاربرد دارد اما اگر اين پلاستيك‌‌ها بازيافت شوند بيشتر سطل‌هاي زباله مبلمان چوب مصنوعي و … از آنها ساخته مي‌‌‌شود.

شما با دانستن اين نوع از مواد پلاستيك گرانولي مي‌‌‌توانيد زندگي درست‌تري در ارتباط با محيط زيست داشته باشيد.

 

منبع : www.mavadplastic.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.