سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳

تفاوت‌هاي ظاهري نايلكس درجه يك و كهنه

۴۶ بازديد

عده زيادي از خريداران و حتي مصرف كنندگان نايلكس‌هاي دسته دار اين سوال برايشان وجود دارد كه نايلكس درجه يك و دو چه تفاوتي با هم دارند؟ برخي اوقات محصولاتي هستند كه از نظر ظاهري بسيار شبيه به هم هستند اما گاها تفاوت زيادي بين قيمت اعلام شده توسط مراكز فروش و پخش پلاستيك و توليد كنندگان نايلكس وجود دارد. نايلكس‌هاي سفيد (بي رنگ) اغلب از مواد درجه يك توليد مي‌شوند. تنها چيزي كه مي‌توان در ظاهر به آن اشاره كرد تيرگي، دان زدن يا كدر بودن محصول نهايي است.  

 

مطالب پيشنهادي :

بررسي ويژگي‌هاي سلفون
مزاياي مواد پلاستيك نسبت به فلز

 


حال از اين بين ،تيرگي بارزترين مشخصه وجود مواد بازيافتي (حتي بازيافتي درجه يك) مي‌باشد. زيرا در مواد اوليه پلاستيك خاصيتي وجود دارد به نام آنتي اكسيدان كه در فرآيند توليد از سوختن مواد اوليه در مرحله اكستروژن جلوگيري مي‌كند و بنابراين موادي كه يك بار حرارت ديده و ذوب شده‌اند (يك بار در فرآيند توليد مورد استفاده قرار گرفته‌اند) در صورتي كه مجدد همين فرآيند را طي كنند به دليل از دست دادن خاصيت آنتي اكسيدان خود در اولين فرآيند توليد، نمي‌توانند مانند دفعه اول باشند و تيره خواهند شد. 


پس تيرگي عاملي است كه از دان زدگي روي سطح فيلم و همينطور كدر بودن مهم‌تر است؛ زيرا علاوه بر توضيحات بالا درباره علت تيرگي مشاهده شده كه بعضاً مواد اوليه دربست پتروشيمي (همان مواد درجه يك) هم به دلايل مختلف باعث دان زدن در سطح فيلم توليدي (نايلكس يا نايلون) شده و به همين علت دان زدن به تنهايي نمي‌تواند نشانه قابل اتكايي براي تشخيص درجه دو بودن نايلكس باشد.  

يكي ديگر از نكات مهم كه مانند تيرگي مي‌تواند كمك زيادي به ما بكند، بوي تند و زننده فيلم است. البته اين نكته مهم را در نظر داشته باشيد كه اين بوي تند را بايد در نايلكس بدون چاپ با نايلكس همانند خودش مقايسه كنيد. زيرا نايلكس‌هاي چاپي بعضاً بسته به مقدار مركب موجود بر روي سطح از خود بوي تند پراكنده مي‌كنند كه ارتباطي با كيفيت فيلم توليد شده ندارد. 

نكات مطرح شده مربوط به سطح كيفيت نايلكس قبل از دوخت و برش، يعني مرحله تبديل مواد خام پلاستيك به فيلم پلي اتيلن مي‌باشند. در مورد نايلكس ركابي يا همان نايلكس دسته دار پارامترهاي كيفي مهم ديگري هم وجود دارد. ميزان ضربه خوري در فيلم، توان تحمل و ميزان كش‌ساني پلاستيك و همينطور عوامل ديگري كه در مرحله دوخت و برش وجود دارد و از نكات مهم و تاثيرگذار در كيفيت نايلكس است.

با توجه به اينكه نكات گفته شده برگرفته از تجربيات ما در برخورد با مصرف كنندگان و مشتريان خودمان بوده، ممكن است سوالات ديگري هم وجود داشته باشد كه ما در اين مطلب پاسخ نداده ايم. بنابراين در صورت وجود سوال در بخش نظرات همين مطلب براي ما ارسال كنيد، با افتخار پاسخگوي شما هستيم.

 

 

منبع : www.paydarplastic.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.